De Morgen 4 april 2015: ‘Met antidepressiva de controle kwijt’

(Tekst versie hieronder:)

DeMorgen 4 april 2015 pag 1 001DeMorgen 4 april 2015 pag 2 001DeMorgen 4 april 2015 pag 3 001

(bron: artikel de Morgen 4 april 2015 door Douglas De Coninck)

Sierre en Germanwings: met antidepressiva de controle kwijt

Advocaat Job Knoester ziet opmerkelijke parallellen tussen busramp in Sierre en vliegtuigcrash van Germanwings

Is justitie in Marseille en Düsseldorf nog aan het zoeken, dan is de ramp met de A320 van Germanwings voor enkele nabestaanden van de busramp in Sierre een helder plaatje. “We belden elkaar meteen, iedereen dacht hetzelfde”, zegt hun advocaat Job Knoester (46). “Het is opnieuw gebeurd.”

Drie jaar na de busramp in Sierre kregen zes ouderparen van verongelukte kinderen te horen dat hun bezwaren tegen de conclusies van het Zwitserse gerecht zijn verworpen. De officiële conclusie is nu dat buschauffeur Geert Michiels (34) die bewuste 13 maart 2012 in de tunnel even de aandacht verloor, mogelijk door een appelflauwte. De ouders waren van meet af aan verrast door het totale ontbreken van enig remspoor.

Ze huurden met de hulp van advocaat Job Knoester het Nederlandse onderzoeksbureau Independent Forensic Services (IFS) in. Dat liet een Canadese expert de dodenrit minutieus overdoen. Zijn onderzoeksrapport laat zien hoe de autocar door twee bewuste en omslachtige stuurbewegingen in een nis in de tunnel is gedraaid en dat het er echt wel op leek dat hij met hoge snelheid pal tegen de muur is geknald. Michiels liet zich voor een depressie behandelen met  paroxetine, een antidepressivum dat in de Verenigde Staten in rechtszaken al meer dan eens in verband is gebracht met ‘Prozac killings’.

En toen vloog ergens boven de Provence een Duitse piloot met 149 inzittenden achterin bewust tegen een bergflank aan. “Naarmate meer nieuws over de vliegtuigcrash bekend raakte, vielen de gelijkenissen met de busramp me op”, zegt Job Knoester bij een Nespresso in zijn woonkamer in Den Haag.

U trok op een nieuwssite heet snel parallellen.

Knoester: “De eerste link die ik zag, was dát het zo onverklaarbaar leek. Als je de eerste verhalen hoorde over de piloot, hoorde je iedereen zeggen: Dit was niet wat wij in hem zagen.’ Dat had je ook bij de buschauffeur. Toen zei men in Marseille dat het er echt wel op leek dat hij heel bewust was gaan dalen en tegen die berg aan is gevlogen. Dat is ook steeds het idee geweest van de nabestaanden van de ramp in Sierre. Als je ziet hoe die bus heeft gereden. Dat was een doelbewuste stuurbeweging, bij herhaling zelfs.