Nieuwsblad.be 15 juli 2014: ‘Busramp Sierre was geen ongeluk’

door jns
‘Busramp Sierre was geen ongeluk’

Foto: AFP

Heverlee / Lommel – De busramp in het Zwitserse Sierre was geen ongeval, maar werd veroorzaakt door een bewust daad van de chauffeur. Dat zegt Selma Eikelenboom van het onafhankelijke forensisch onderzoeksbureau IFS: ‘Wij denken dat de stuurbewegingen die hij heeft gemaakt om tegen de muur aan te rijden, bewust zijn geweest’.

IFS, een onderzoeksbureau met wereldfaam, hield op vraag van een groep ouders recent een volledige reconstructie van de busramp in Sierre. Een identieke bus legde eenzelfde traject af om definitief antwoord te krijgen op de vraag of buschauffeur Geert Michiels (34) met opzet tegen de tunnelwand is gereden.

Uit de eerste resultaten van die reconstructie blijkt nu dat de chauffeur twee gecontroleerde stuurbewegingen moest maken om tegen de muur te botsen. ‘Een onoplettendheid of een appelflauwte zijn geen acceptabele oorzaken’, zei forensisch onderzoekster Selma Eikelenboom maandagavond in het Nederlandse tv-programma Eén Vandaag. Volgens haar is het zeer aannemelijk dat de chauffeur met opzet tegen de muur reed onder invloed van antidepressiva.

Bij de busramp in maart 2012 kwamen 22 kinderen, vier begeleiders en de twee buschauffeurs om het leven. De Zwitserse autoriteiten hebben de piste van een wanhoopsdaad van de buschauffeur nooit volledig uitgeklaard. Een groep van 14 ouders vroeg het Zwitserse gerecht een half jaar geleden om een reconstructie, maar procureur Olivier Elsig weigerde dat. Daarom schakelden de ouders zelf het onderzoeksbureau IFS in.