NPO Radio 1: 11-3-2017 – Interview met oud-rechercheur Dick Gosewehr

Share

Interview op Radio 1 met Dick Gosewehr, hij is oud-rechercheur en doet onderzoek naar gerechtelijke dwalingen en andere misstanden bij politie en justitie.

Het radiofragment is terug te beluisteren op de website van NPO Radio 1 via de volgende link:

https://www.nporadio1.nl/nieuwsshow/onderwerpen/399412-zwitsers-dwarsbomen-nederlands-onderzoek

AD 10-03-2017: Getouwtrek om bloedmonster chauffeur van rampbus Sierre

Share

BRON: AD  Bob van Huet / Tonny van der Mee

Het is onduidelijk of justitie in Zwitserland nog beschikt over bloedstalen van de omgekomen chauffeur van de busramp in Sierre (2012). De Belgische minister van justitie Koen Geens zegt dat de bloedmonsters al vernietigd zijn, maar het ministerie van Buitenlandse Zaken in Nederland weerspreekt dat.

Nabestaanden van de slachtoffers van de busramp, waarbij 28 doden vielen onder wie 6 Nederlandse kinderen, denken dat chauffeur de chauffeur de bus opzettelijk tegen de tunnelwand reed omdat hij door antidepressiva suïcidaal zou zijn. Een bloedmonster kan daar meer duidelijkheid over geven. 

AD 10-03-2017: Belgische minister van Justitie: bloedmonsters chauffeur busongeval Sierre al vernietigd

Share

Belgische minister van Justitie: bloedmonsters chauffeur busongeval Sierre al vernietigd

BRON: AD – Wout van Arensbergen

EINDHOVEN – De bloedmonsters van de buschauffeur die in 2012 omkwam bij het busongeval in het Zwitserse Sierre zouden al zijn vernietigd. Dat zegt de Belgische minister van Justitie Koen Geens, meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken betwijfelt dat en zoekt het uit.

AD 10-03-2017: Nederland eist inzicht in busramp Zwitserland

Share

 

Nederland eist inzicht in busramp Zwitserland

BRON: AD Eefje Oomen en Tonny van der Mee

Nederland neemt juridische stappen om duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van de busramp in Sierre (2012). De Zwitserse autoriteiten weigeren een bloedmonster van de omgekomen chauffeur te geven. Die zou de bus mogelijk onder invloed van antidepressiva expres hebben laten verongelukken.

Nabestaanden zijn er al jaren van overtuigd dat het geen ongeluk was. Ze denken dat chauffeur Geert Michiels op 13 maart 2012 opzettelijk de bus met Belgische en Nederlandse schoolkinderen tegen de tunnelwand reed, omdat hij suïcidaal was door de medicijnen.

In oktober vroegen ze premier Mark Rutte om een bloedmonster op te vragen. De Nederlandse ambassadeur in Bern heeft dat verzoek bij de Zwitserse autoriteiten neergelegd, maar die zien geen reden om mee te werken, omdat het onderzoek is afgerond.

Humo 19-12-2016: Peter Gøtzsche ‘ het lijkt me zelfs erg waarschijnlijk dat de ramp precies door zijn medicatie werd uitgelokt’

Share
In een interview van Humo, Peter Gøtzsche over de mogelijke rol van Antidepressiva bij 
de busramp in Sierre:

Peter Gøtzsche: « Als het dus klopt dat die chauffeur aan het afbouwen was, dan lijkt het 
me zelfs erg waarschijnlijk dat de ramp precies door zijn medicatie werd uitgelokt.»

Pleidooi voor een nieuwe psychiatrie: ‘Antidepressiva verhogen de kans op zelfmoord en doodslag’

Bron: Humo

Maandag 19 december 2016 – 17:49, door (er)

Peter Gøtzsche, professor klinisch onderzoek aan de Universiteit van Kopenhagen, mikt geregeld een forse kassei in de medische kikkerpoel. Zijn pas vertaalde boek ‘Dodelijke psychiatrie en stelselmatige ontkenning’ is een striemende aanklacht tegen witjassen die de volksgezondheid met antidepressiva en andere psychofarmaca ondermijnen. ‘Jonge mensen die jarenlang rilatine slikken, lopen een verhoogd risico op verslaving en crimineel gedrag.’

‘ADHD is een schijnepidemie. Ik zie geen reden om uitgesproken persoonlijkheidskenmerken een ziekte te noemen’

Peter Gøtzsche (67) stond mee aan de wieg van Cochrane, een wereldwijd netwerk van 37.000 artsen, onderzoekers en patiënten die ijveren voor een betere, evidencebased gezondheidszorg. Hij haat het stempel ‘controversieel’, maar hoe moet je een man die al decennialang de gevestigde medische én farmaceutische orde tegen zich in het harnas jaagt, anders noemen? In 2001 publiceerde Gøtzsche een rapport waarin hij het nut van systematische borstkankerscreening in twijfel trok. In 2013 was er de mondiale bestseller ‘Dodelijke Medicijnen en Georganiseerde Misdaad’, een titel als een oorlogsverklaring aan Big Pharma. De reacties waren furieus, zowel van de geviseerde industrie als van talloze wetenschappers die zich persoonlijk aangevallen voelden. De Deense medicus liet het niet aan zijn hart komen en reisde de halve wereld af om zijn boodschap te verkondigen, tot in het Europese Parlement toe. En in zijn pas vertaalde nieuwe boek ‘Dodelijke psychiatrie en stelselmatige ontkenning’ trekt hij opnieuw alle registers open.

11-10-2016 Nabestaanden vragen premiers om steun

Share

http://www.telegraaf.nl/e/26789167

Nabestaanden vragen premiers om steun

Ouders willen nieuw onderzoek naar busramp

Bron: De Telegraaf, door Jolande van der Graaf

AMSTERDAM – Ouders van de kinderen die in 2012 bij een afschuwelijke busramp in een Zwitserse tunnel om het leven kwamen, hebben premier Mark Rutte en zijn Belgische collega Charles Michel gevraagd om nieuw onderzoek.

In een brandbrief aan beide regeringsleiders dringen de nabestaanden van de slachtoffertjes aan op nader onderzoek naar mogelijke zelfmoord door de chauffeur van de bus. Bij de ramp in een tunnel nabij Sierre kwamen vier jaar geleden 22 Nederlandse en Belgische jongens en meisjes uit groep acht van de basisschool om het leven. Ook hun vier begeleiders en de chauffeur en zijn bijrijder overleefden de gruwelijke crash niet. De overige 24 kinderen raakten zwaar tot zeer zwaar gewond en kampen veelal met ernstig, blijvend letsel.

Antidepressiva
Een dna-check op bewaarde bloedmonsters van de omgekomen chauffeur kan antwoord geven op de vraag of de Belg suïcide pleegde door de bus met opzet frontaal tegen de tunnelwand te rijden. Van de bestuurder is bekend dat hij psychische problemen had en antidepressiva slikte. De bloedtest kan alsnog uitwijzen of de Belg een veel voorkomend genetisch defect had, dat hem gevoeliger maakte voor de gevaarlijke bijwerkingen van antidepressiva. Vergelijkbaar onderzoek vond eerder plaats in moordzaken en bij vliegtuigongelukken die zelfmoordacties onder invloed van de medicijnen bleken te zijn.

De Zwitserse justitie deed eerder naspeuringen naar de busramp en sluit zelfmoord niet uit. Toch heeft het openbaar ministerie in het kanton Wallis een niet nader onderbouwde ‘voorkeur voor een stuurfout door of onwelwording van de chauffeur’. Meer onderzoek naar mogelijk zelfmoord bleef uit, een verzoek van de ouders om het dna van de chauffeur onder de loep te nemen beantwoordde de Zwitserse justitie evenmin. Ook het hoger beroep dat de nabestaanden tegen sluiting van het dossier aanspanden, wezen Zwitserse rechters af.

Bijwerkingen
Olga Leclercq – moeder van de omgekomen Eline (11) – is een van de schrijvers van de brief aan Rutte en Michel. “Wij hopen echt dat de Nederlandse en Belgische regering er bij de Zwitserse autoriteiten op willen aandringen om de dna-test te laten verrichten. Het zou voor ons ouders heel veel onzekerheid wegnemen en vragen beantwoorden. Bovendien vinden we het belangrijk dat de informatie beschikbaar komt voor de wetenschap. Er wordt steeds meer bekend over de levensgevaarlijke bijwerkingen van zogeheten SSRI’s die mensen kunnen aanzetten tot zelfmoord en moord”.

Op verzoek van De Telegraaf hielden ongevallendeskundigen het dossier twee jaar geleden tegen het licht. De experts concludeerden dat zelfmoord zeer waarschijnlijk is, omdat de touringcar met grote snelheid en lastige stuurmanoeuvres een parkeerhaven werd ingestuurd, er geen stuurcorrecties volgden en de chauffeur evenmin gas terugnam. Later kwamen andere internationale experts, onder wie deskundigen van Independent Forensic Services tot dezelfde slotsom.

Honderd reddingwerkers, zestig brandweerlieden en twintig artsen waren op 13 maart 2012 uren in de weer om de slachtoffers uit het wrak van de bus te halen. De slachtoffertjes in de leeftijd van elf tot dertien jaar zaten in groep acht van basisscholen in Lommel en het nabij Leuven gelegen Heverlee en waren op de terugweg van een ski-kamp in Val d’Anniviers.

De Morgen 08-03-2016: Dames en heren politici, u kunt nu iets doen voor de ouders van Sierre

Share

http://www.demorgen.be/opinie/dames-en-heren-politici-u-kunt-nu-iets-doen-voor-de-ouders-van-sierre-b57b77c2/1eh9bK/

Bron: De morgen – Opinie – Douglas de Coninck

Douglas De Coninck is journalist bij De Morgen en auteur van het pasverschenen boek De busramp in Sierre: 1 pil, 28 doden.

Kijk, zei Olga, dit is Eline. Op een scherm staarden we naar een groepje kinderen in de sneeuw, kraaiend van plezier. De laatste beelden van Eline, 11 jaar. Je zag ook Roma, Emma, Amy, Emily. Acht uur later zouden al deze kinderen sterven.

In het dossier stootte ik op de verklaring die Vinko, een overlevende, na het drama voor een videocamera aflegde bij de politie. Het joch was op zijn ongemak, bleef maar roepen dat hij braaf was geweest, achteraan in die bus: “We hebben de chauffeur niet gestoord!” Andere kinderen legden aan de politie uit dat Vinko even voor de crash linten in zijn haren had gedaan en iedereen aan het lachen had gebracht met een imitatie van Hannah Montana. Hier was een joch van 11 dat zichzelf de schuld gaf voor de busramp in Sierre. En misschien ook nu nog af en toe badend in het zweet wakker wordt.

“Die lege stoel”, zei Paul, papa van Luc, “die is er elke dag.”

In een woonkamer in het Leuvense zijn het er inmiddels twee. De onmogelijkheid om te benoemen bracht een moeder er onlangs toe uit het leven stappen.

Ik heb een jaar lang een intens contact gehad met de ouders van Sierre en schreef een boek. Om dat eindelijk proberen te doen. Benoemen.

Achter het stuur van die bus zat een man die een kleine puinhoop had gemaakt van zijn leven en daaraan dacht te kunnen ontsnappen met een dagelijks pilletje Seroxat. Hij was kort voor de ramp beginnen afbouwen en kwam in de risicozone terecht die honderden voor hem tot waanzin heeft gedreven.

In september 2015 openbaarde British Medical Journal een achtergehouden studie van producent GlaxoSmithKline. Seroxat vermenigvuldigt het risico op suïcidale neigingen met factor 9. De producent weet dat sinds 1998, de pil is gewoon op de markt gebleven en leverde het concern 13 miljard euro winst op. Af en toe werd een schadevergoeding uitbetaald na Sierre-achtige drama’s in de VS en in Canada, maar dat totaalbedrag vertegenwoordigt nog geen 0,1 procent van de winst. Aandeelhouder tevreden.

115 seconden. Langer heeft de chauffeur niet gereden. Hij is achter het stuur gaan zitten, heeft plankgas gegeven, zat na 79 seconden aan 105 per uur. 36 seconden later reed hij zich te pletter. In slaap gevallen? Komaan. Hij is 2,77 seconden voor de crash met zijn rechterwielen op een 18 centimeter hoge stoeprand gaan rijden. Remlichten? Niks van te zien op de camerabeelden. Welke expert je er ook naar laat kijken, de uitkomst is altijd dezelfde.

Toen Lommel op 21 maart 2012 afscheid nam van zijn kinderen, zaten het Belgische en het Nederlandse vorstenpaar prominent vooraan. De premiers waren er, ministers. De ouders werden achteraf net niet ingesloten door hun medewerkers, erop hamerend dat als er ook maar iéts was, ze niet mochten aarzelen.

Dames en heren politici, we zijn vier jaar verder en u kunt nu iets doen voor deze ouders. U kunt de twee multimedia-messages die de chauffeur net voor de crash naar zijn partner stuurde laten opvragen. Alles wijst erop dat dit zijn afscheidsbrief was en dat die jammerlijk is gewist. U zou een wetenschappelijke commissie kunnen aanstellen die objectiverend onderzoek kan verrichten naar wat er in Sierre is gebeurd. U zou een mondiale pioniersrol kunnen opnemen met een wetgevend kader voor antidepressiva in het verkeer. En in de luchtvaart, niet te vergeten. Neem even de tijd om te kijken naar de gelijkenissen tussen Sierre (28 doden) en Germanwings (150). Tweemaal hetzelfde drama in drie jaar tijd.

Dan zegt de statisticus in mij dat het nu twee jaar wachten is op een volgende catastrofe. Gaan we dat doen, gewoon wachten?

Fiddaman Blog 5-10-2015: Did Seroxat Trigger the Fatal Sierre 2012 Bus Crash?

Share

Bob Fiddaman heeft op zijn ‘Fiddaman Blog‘ ( ‘covering the dangers of antidepressant medication, the pharmaceutical industry and medicine regulators’) een artikel gewijd aan de rol die antidepressiva mogelijk gespeeld heeft bij de oorzaak van het busongeluk in Sierre.

Het artikel (Engelstalig) is hier te lezen:

http://fiddaman.blogspot.co.uk/2015/10/did-seroxat-trigger-fatal-sierre-2012.html

 

 

De Morgen 8-8-2015: Busramp Sierre voor Europees Hof?

Share

http://www.demorgen.be/buitenland/busramp-sierre-voor-europees-hof-a2416243/

Lees het VOLLEDIGE artikel hieronder:

Het ongeval in 2012. 'In Frankrijk doen ze er wel alles aan om te begrijpen wat de copiloot van GermanWings bezielde.' ©© EPA

Het ongeval in 2012. ‘In Frankrijk doen ze er wel alles aan om te begrijpen wat de copiloot van GermanWings bezielde.’ ©© EPA

Hooggerechtshof zet punt achter onderzoek busramp Sierre, maar enkele ouders overwegen verdere stappen

08-08-15, 07.27u – DOUGLAS DE CONINCK

Het Zwitserse hooggerechtshof zet finaal een punt achter het onderzoek naar de busramp in Sierre. ‘Wij wilden alleen maar weten hoe Eline en haar vriendjes zijn gestorven’, zegt moeder Olga Leclercq. ‘Nu zullen we het misschien nooit weten.’ Tien ouderparen overwegen nu een procedure bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Op 13 maart 2012 nam Geert Michiels net voor het binnenrijden van een tunnel in het Zwitserse Sierre van zijn collega het stuur over van een bus met 52 passagiers, vooral schoolkinderen uit Lommel en Oud-Heverlee, op weg naar huis naar een week sneeuwklassen. Michiels dreef meteen de snelheid op tot 100 kilometer per uur, zette de bus in cruisecontrol, maakte een bijna onmogelijke stuurbeweging naar rechts, ging met zijn rechterwielen op een 16 centimeter hoge vluchtheuvel rijden, rukte een groot waarschuwingsbord van de wand af en knalde de bus met een onwaarschijnlijke precisie tegen een muur in de tunnelwand. Er vielen 28 doden: 22 kinderen, 4 begeleiders, Michiels zelf en zijn collega.

'We zijn niet op zoek naar een dader. We zijn op zoek naar de waarheid. Wat ons betreft is de chauffeur net zo goed een slachtoffer'PAUL SCHILDERS, VADER VAN VERONGELUKTE LUC (12)

“Al vanaf dag één zeiden alle Zwitserse hulpverleners ons hetzelfde”, zegt Paul Schilders, die in Sierre zijn zoontje Luc (12) verloor. “Dit was geen ongeval. De stuurbeweging en ze vasthouden gedurende bijna drie seconden kan alleen met opzet zijn uitgevoerd.”

Antidepressivum

De uitvaartplechtigheid in Lommel werd in aanwezigheid van het Belgische en het Nederlandse koningspaar rechtstreeks op tv uitgezonden. “Ministers verdrongen elkaar met beloften”, zegt Schilders. “Wat we ook maar wensten, we moesten het hen laten weten. Vanaf de dag erna reageerden ze op geen enkel telefoontje meer.”

Het Zwitserse gerecht had eerder al de zaak gesloten. Door de dood van Geert Michiels viel de enige mogelijke verdachte niet meer te berechten. De ouders tekenden in Zwitserland beroep aan tegen die beslissing, maar kregen gisteren te horen dat dat is verworpen door het hooggerechtshof. Sommige ouders berustten al langer. Tien ouderparen bleven verder procederen en overwegen nu via hun Nederlandse advocaat Job Knoester een procedure bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

“Het principe dat justitie een drama als dit niet verder kan onderzoeken omdat de chauffeur overleden is, dateert uit de tijd van Napoleon”, zegt Schilders. “Zelfs de Fransen zijn er intussen achter dat dat wat achterhaald is, dat we tegenwoordig bussen en vliegtuigen hebben. In Frankrijk doet justitie er in elk geval alles aan om te begrijpen wat de copiloot van de Airbus van GermanWings mag hebben bezield.”

Op 24 maart stuurde copiloot Andreas Lubitz zichzelf en 149 inzitten de dood in door boven de Alpen tegen een bergwand aan te vliegen. Volgens de ouders van Sierre zijn de gelijkenissen meer dan treffend. Lubitz kampte met een depressie en slikte ongecontroleerd medicatie. Dat deed ook Geert Michiels, die na een fout gegaan huwelijk en een conflict met zijn familie dagelijks paroxetine slikte. Dat antidepressivum werd in rechtszaken in de Verenigde Staten, Canada en Nederland al verantwoordelijk gehouden voor in een onbegrijpelijke opwelling gepleegde moorden en zelfdodingen.

“We zijn niet op zoek naar een dader”, zegt Schilders. “We zijn op zoek naar de waarheid. Wat ons betreft is Geert Michiels net zo goed een slachtoffer. Eén mens op zoveel-duizend breekt paroxetine vertraagd af vanwege een kleine DNA-afwijking. Voor wetenschappers is dat net de verklaring waarom mensen in een seconde kunnen worden bevangen door een waanidee. Maar ook dat weigerde de Zwitserse justitie: een simpel DNA-test bij Geert Michiels.”

Leren aanvaarden

De ouders zagen zich ook gisteren opnieuw via sociale media belaagd vanuit heel Vlaanderen. Schilders kreeg al anonieme doodsbedreigingen. Een vaak terugkerend verwijt luidt dat de ouders geldwolven zijn en “moeten leren aanvaarden”.

Ook Michael van Polen en Olga Leclercq uit Lommel, die op 13 maart 2012 dochter Eline (11) verloren, kregen al een hoop vuiligheid in de mailbox. Het procederen in Zwitserland kostte tot nu toe ruim 20.000 Euro, gedragen door vijf ouderparen die daarvoor gewoon af en toe wat vakantie en gezinsaankopen opofferen. “Wij willen van helemaal niemand geld”, zegt Olga Leclercq. “We wilden alleen maar weten hoe Eline en haar vriendjes zijn gestorven. Nu zullen we het misschien nooit weten.”

HBVL.BE 7-8-2015: Advocaat overweegt procedure bij Hof voor Rechten van de Mens

Share

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150807_01808611/busramp-sierre-advocaat-van-ouders-overweegt-procedure-bij-hof-voor-rechten-van-de-mens

Bron: BELGA

LOMMEL – Job Knoester, de advocaat van een aantal Belgische en Nederlandse ouders wier kinderen omkwamen in de busramp van Sierre, beraadt zich over een procedure bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in Straatsburg. Knoester noemt de beslissing van het Zwitserse Hooggerechtshof om de zaak-Sierre te seponeren “teleurstellend”. “Het is de ouders er niet om te doen een strafzaak te openen”, aldus Knoester. “Dat is een misverstand dat in de media ten onrechte in stand wordt gehouden. De ouders willen alleen duidelijkheid krijgen over de doodsoorzaak van hun kinderen.”

“De ouders willen weten waarom hun kinderen in die tunnel op de snelweg in Zwitserland om het leven zijn gekomen, zodat ze aan hun rouwproces kunnen beginnen”, zegt de Nederlandse advocaat aan Belga vrijdagmiddag. De busramp gebeurde op 13 maart 2012 en eiste 28 dodelijke slachtoffers, onder wie 22 schoolkinderen die op wintersportvakantie waren in Zwitserland. De kinderen waren afkomstig uit scholen in Lommel en Heverlee.

Het Hooggerechtshof van Zwitserland bevestigde vrijdag de beslissing van de rechtbank van het kanton Wallis, die had geoordeeld dat de seponering gerechtvaardigd is vanwege het overlijden van de buschauffeur bij de ramp. Een inbeschuldigingstelling is daardoor onmogelijk, zo klinkt het.

Knoester vindt het ongehoord dat het Zwitserse gerecht niet eens het effect van de anitdepressiemedicatie die de chauffeur slikte, heeft willen onderzoeken en ook niet van een reconstructie van het verkeersongeval wilde weten. “Je kunt beslissen dat de medicatie er voor niets tussen zit, als je dat tenminste onderzocht hebt”, zegt Knoester. “Maar hier wordt een stelling al meteen afgewimpeld nog voor ze degelijk onderzocht is, en dat kan niet.”

De advocaat heeft zes maanden de tijd om een procedure bij het Hof voor Mensenrechten in Straatsburg te starten.