HBVL.BE 7-8-2015: Strafzaak over busramp Sierre definitief geseponeerd

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150807_01808488/strafzaak-over-busramp-sierre-definitief-geseponeerd

Bron: BELGA

LOMMEL – De strafzaak over het ongeval met een Belgische bus in het Zwitserse Sierre, waarbij 28 mensen om het leven kwamen, onder wie 22 kinderen, is definitief geseponeerd. Het federaal tribunaal wees het beroep af dat enkele ouders hadden aangetekend.

De rechtbank bevestigde zo een beslissing van de rechtbank van het kanton Wallis. Die had geoordeeld dat de seponering gerechtvaardigd is vanwege het overlijden van de buschauffeur bij de ramp. Een inbeschuldigingstelling is daardoor onmogelijk.

Het federaal tribunaal benadrukt dat ook andere strafrechtelijke aansprakelijkheden uitgesloten zijn. Zo werd de producent van de geneesmiddelen die de chauffeur nam niet aansprakelijk gesteld, noch de dokter die ze had voorgeschreven.

Het onderzoek wees uit dat de 34-jarige chauffeur een aandoening had aan de kransslagader en dat hij antidepressiva slikte met paroxetine, dat bij het begin van de behandeling zelfmoordneigingen kan opwekken.

Maar het gerecht in Wallis stelde vast dat de chauffeur het geneesmiddel al twee jaar nam en dat de standaarddosis met de helft was verminderd begin 2012. De bedoeling was om het gebruik uiteindelijk compleet af te bouwen.

De busramp gebeurde op 13 maart 2012 en eiste 28 dodelijke slachtoffers, onder wie 22 schoolkinderen die op wintersportvakantie waren in Val d’Anniviers. De kinderen waren afkomstig uit Lommel-Kolonie en Heverlee.

De bus reed tegen de wand van de tunnel op een autosnelweg in de buurt van Sierre. In zijn motivering stelde de kantonale rechtbank dat die gebouwd was zoals het hoort. De ouders die beroep aantekenden, betwistten dat niet.

Misdrijven

Het Hooggerechtshof benadrukt in zijn arrest dat de strafvordering enkel en alleen tot doel heeft om de dader(s) van misdrijven te identificeren, zodat ze voor een strafrechtbank kunnen verschijnen. Omdat de chauffeur is overleden, volstaan aanwijzingen van mogelijke oorzaken van het ongeval niet om strafrechtelijke vervolging te rechtvaardigen. Ook al kunnen ze nuttig zijn voor een burgerlijke zaak.

De ouders van wie het beroep werd afgewezen, zullen moeten opdraaien voor de gerechtskosten. Die bedragen 2.000 Zwitserse frank (of bijna 1.900 euro).

Tien ouders van slachtoffers tekenden beroep aan tegen de seponering bij het Hooggerechtshof. Eerder hadden al elf ouders beroep aangetekend tegen de seponering bij de kantonale rechtbank van Wallis.

21-4-2015: ‘Het bizarre traject: Uitgelicht aan de hand van foto’s van de tunnel’

In diverse artikelen is er, naast het bekende feit dat de chauffeur anti-deppressiva gebruikte, al meerdere malen gesproken over het bizarre traject wat de bus heeft afgelegd.

Twee minuten voor de botsing had de chauffeur het stuur overgenomen van zijn collega. Op de tachograaf was af te lezen dat de bus versnelde tot 105 km/u, waarna deze met een constante snelheid van 100 km/u is blijven rijden. Er is in totaal 2.222 meter afgelegd. De bus heeft niet over het wegdek geslingerd, heeft de stoep niet verlaten en er is niet geremd. Ook zijn er geen enkele technische defecten aan de bus gevonden.

1_1

Op deze foto is de afstand goed te zien. 1. Het punt waar de bus de stoep op is gereden (gemarkeerd met de gele streep op de stoep), de zijwand van de tunnel is over de gehele lengte niet door de carrosserie van de bus geraakt. 2. Het punt waar de veiligheidsnis begint en de rechtervoorband de zijmuur even geraakt heeft , wat af te leiden is aan een zwarte rubbervlek die op de zijwand is achtergebleven. De afstand vanaf punt 1 tot aan de muur zelf is ongeveer 75 meter (ongeveer 3 seconden, met de snelheid waarmee de bus (onverminderd) heeft gereden).

(Lees het volledige artikel verder door hieronder op ‘lees meer’ te klikken) 

De Morgen 4 april 2015: ‘Met antidepressiva de controle kwijt’

(Tekst versie hieronder:)

DeMorgen 4 april 2015 pag 1 001DeMorgen 4 april 2015 pag 2 001DeMorgen 4 april 2015 pag 3 001

(bron: artikel de Morgen 4 april 2015 door Douglas De Coninck)

Sierre en Germanwings: met antidepressiva de controle kwijt

Advocaat Job Knoester ziet opmerkelijke parallellen tussen busramp in Sierre en vliegtuigcrash van Germanwings

Is justitie in Marseille en Düsseldorf nog aan het zoeken, dan is de ramp met de A320 van Germanwings voor enkele nabestaanden van de busramp in Sierre een helder plaatje. “We belden elkaar meteen, iedereen dacht hetzelfde”, zegt hun advocaat Job Knoester (46). “Het is opnieuw gebeurd.”

Drie jaar na de busramp in Sierre kregen zes ouderparen van verongelukte kinderen te horen dat hun bezwaren tegen de conclusies van het Zwitserse gerecht zijn verworpen. De officiële conclusie is nu dat buschauffeur Geert Michiels (34) die bewuste 13 maart 2012 in de tunnel even de aandacht verloor, mogelijk door een appelflauwte. De ouders waren van meet af aan verrast door het totale ontbreken van enig remspoor.

Ze huurden met de hulp van advocaat Job Knoester het Nederlandse onderzoeksbureau Independent Forensic Services (IFS) in. Dat liet een Canadese expert de dodenrit minutieus overdoen. Zijn onderzoeksrapport laat zien hoe de autocar door twee bewuste en omslachtige stuurbewegingen in een nis in de tunnel is gedraaid en dat het er echt wel op leek dat hij met hoge snelheid pal tegen de muur is geknald. Michiels liet zich voor een depressie behandelen met  paroxetine, een antidepressivum dat in de Verenigde Staten in rechtszaken al meer dan eens in verband is gebracht met ‘Prozac killings’.

En toen vloog ergens boven de Provence een Duitse piloot met 149 inzittenden achterin bewust tegen een bergflank aan. “Naarmate meer nieuws over de vliegtuigcrash bekend raakte, vielen de gelijkenissen met de busramp me op”, zegt Job Knoester bij een Nespresso in zijn woonkamer in Den Haag.

U trok op een nieuwssite heet snel parallellen.

Knoester: “De eerste link die ik zag, was dát het zo onverklaarbaar leek. Als je de eerste verhalen hoorde over de piloot, hoorde je iedereen zeggen: Dit was niet wat wij in hem zagen.’ Dat had je ook bij de buschauffeur. Toen zei men in Marseille dat het er echt wel op leek dat hij heel bewust was gaan dalen en tegen die berg aan is gevlogen. Dat is ook steeds het idee geweest van de nabestaanden van de ramp in Sierre. Als je ziet hoe die bus heeft gereden. Dat was een doelbewuste stuurbeweging, bij herhaling zelfs.

Knack.be 28 maart 2015: ‘Overeenkomsten tussen vliegtuigcrash Alpen en busramp Sierre zijn frappant’

(Bron: Belga/TE)

http://m.knack.be/nieuws/wereld/overeenkomsten-tussen-vliegtuigcrash-alpen-en-busramp-sierre-zijn-frappant/article-normal-545299.html

‘Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de busramp in Sierre drie jaar geleden en de vliegtuigcrash in de Franse Alpen van deze week’, zegt Job Knoester, de Haagse advocaat die de zaak behartigt van enkele ouders wier kinderen omkwamen bij de buscrash.

De busramp in het Zwitserse Sierre eiste 28 slachtoffers, onder wie 22 kinderen uit scholen in Lommel en Heverlee, 24 anderen raakten gewond. Wat het “ongeval” betreft zijn er parallellen in het abnormale traject van de bus met twee bewuste stuurbewegingen die de crash voor gevolg hadden, het uitblijven van een remmaneuver en het aanhouden van de snelheid van de bus.

Al die dingen bleken bij een reconstructie van de ramprit door het onafhankelijke onderzoeksbureau IFS in juli 2014. “Voorts is er het gebruik van een antidepressivum dat in deze beide ongevallen een rol kan hebben gespeeld”, zegt Knoester.

“Opvallend is dat het Duitse gerecht meteen in de woning van de copiloot op zoek ging naar aanwijzingen van zijn ziektebeeld en bijvoorbeeld ook zijn pc onderzoekt. De ouders hebben in de zaak Sierre gevraagd om ook op zoek te gaan naar aanwijzingen over ziekte en medicijnengebruik, onder meer via dna-onderzoek, maar het Zwitserse gerecht is daar doof voor gebleven.”

(Lees het volledige artikel verder door hieronder op ‘lees meer’ te klikken) 

Waarheidsvinding.com 28 maart 2015: ‘Beroep afgewezen – Hoe anders handelt men in Duitsland…’

In een artikel op waarheidsvinding.com is er uitvoerig geschreven over het beroep dat afgewezen is en hoe de autoriteiten in Zwitserland hier beter zouden kunnen handelen:

‘Er lijken sterke overeenkomsten te zijn tussen de co-piloot en de chauffeur van de bus in Sierre. Beiden hadden psychische problemen en gebruikten anti-depressiva. Beiden waren gek op hun werk en dreigden dit kwijt te raken. De co-piloot omdat zijn behandelend arts hem had verboden om te vliegen en de buschauffeur omdat zijn vrouw wilde dat hij zou stoppen met het rijden op de bus.’

‘Overeenkomsten tussen beide ongelukken, maar geen overeenkomsten in de aanpak door de autoriteiten. In Duitsland en Frankrijk stelt men alles in het werk om de waarheid boven tafel te krijgen.’  

Lees het volledige artikel door hieronder op ‘lees meer’ te klikken:

26 maart 2015: Onze gedachten en steun gaan uit naar de slachtoffers en nabestaanden van de ramp met het toestel van Germanwings

“Onze gedachten en steun gaan uit naar de slachtoffers en nabestaanden van de ramp met het toestel van Germanwings”

Op 25 maart 2015 in de uitzending van Reyers Laat:

Een hele klas uit het Duitse Haltern am See kwam bij de vliegtuigcrash in Frankrijk om het leven. De school organiseerde een gezamenlijke herdenkingsplechtigheid om het verdriet te verwerken. Een verdriet, dat vergelijkbaar is met dat van de nabestaanden van het busongeval in Sierre. We spreken met de burgemeester van Lommel Peter Vanvelthoven en met crisispsycholoog Erik de Soir.

De uitzending is te bekijken via deze link: Reyers Laat – Vanvelthoven: “Alle emoties busongeval Sierre kwamen terug”

25 maart 2015: ‘Beroep tegen sluiten onderzoek naar busramp Sierre is verworpen’

De Zwitserse rechtbank heeft het beroep verworpen dat elf ouders van slachtoffers van de busramp in Sierre hadden aangespannen tegen de sluiting van het strafonderzoek.

Volgens de rechter maakt het overlijden van de buschauffeur bij het ongeval verder onderzoek onmogelijk, want ‘deze denkpiste kan toch nooit tot een strafveroordeling leiden’. Daarom vindt de rechtbank het ook niet nodig om in te gaan op de vraag van de ouders naar een officiële reconstructie van het ongeval.

Ook een onderzoek naar de wettelijke conformiteit van de tunnel waar het drama zich afspeelde is volgens de rechtbank onnodig.

In een interview met TV Limburg geeft Erik de Soir (traumapsycholoog) hierover zijn mening.

(Indien de video hierboven niet goed zichtbaar is kunt u deze ook op de website van TVL bekijken via deze link)

Newsmonkey.be 15 juli 2014: ‘Busramp Sierre dan toch zelfmoord van chauffeur?’

editor newsmonkey

“De busramp in het Zwitserse Sierre – waarbij 22 kinderen en zes volwassenen om het leven kwamen – was geen ongeluk, maar een bewuste daad van de chauffeur.” Dat zegt een forensische wetenschapper van onderzoeksbureau IFS, het gespecialiseerde bedrijf dat door de ouders van de slachtoffers is ingehuurd.

Nieuwsblad.be 15 juli 2014: ‘Busramp Sierre was geen ongeluk’

door jns
‘Busramp Sierre was geen ongeluk’

Foto: AFP

Heverlee / Lommel – De busramp in het Zwitserse Sierre was geen ongeval, maar werd veroorzaakt door een bewust daad van de chauffeur. Dat zegt Selma Eikelenboom van het onafhankelijke forensisch onderzoeksbureau IFS: ‘Wij denken dat de stuurbewegingen die hij heeft gemaakt om tegen de muur aan te rijden, bewust zijn geweest’.

IFS, een onderzoeksbureau met wereldfaam, hield op vraag van een groep ouders recent een volledige reconstructie van de busramp in Sierre. Een identieke bus legde eenzelfde traject af om definitief antwoord te krijgen op de vraag of buschauffeur Geert Michiels (34) met opzet tegen de tunnelwand is gereden.

Uit de eerste resultaten van die reconstructie blijkt nu dat de chauffeur twee gecontroleerde stuurbewegingen moest maken om tegen de muur te botsen. ‘Een onoplettendheid of een appelflauwte zijn geen acceptabele oorzaken’, zei forensisch onderzoekster Selma Eikelenboom maandagavond in het Nederlandse tv-programma Eén Vandaag. Volgens haar is het zeer aannemelijk dat de chauffeur met opzet tegen de muur reed onder invloed van antidepressiva.

Bij de busramp in maart 2012 kwamen 22 kinderen, vier begeleiders en de twee buschauffeurs om het leven. De Zwitserse autoriteiten hebben de piste van een wanhoopsdaad van de buschauffeur nooit volledig uitgeklaard. Een groep van 14 ouders vroeg het Zwitserse gerecht een half jaar geleden om een reconstructie, maar procureur Olivier Elsig weigerde dat. Daarom schakelden de ouders zelf het onderzoeksbureau IFS in.